Snabbavveckling kräver inga affischer
190506Med snabbavveckling så behövs det inga affischer som söker efter möjliga köpare då avvecklingen leder till att bolaget likvideras.
Hur ska en köpare till bolaget hittas? En väg att gå kan vara affischer. Om det är troligt att det finns folk i närheten som är intresserade omkring verksamheten så kan denna form av reklam fungera. Men det här kommer antagligen inte att gå så snabbt. Inte så snabbt som snabbavveckling gör!
Snabbavveckling då bolaget ska läggas ner
När det är beslutat att bolaget inte ska drivas vidare så återstår bara likvidationen. Det här är en process som kan ta en hel del tid. Varje moment är förvisso rätt enkelt. Men Bolagsverket är inte alltid så snabba. Om de har mycket att stå i så kan det hela dra ut på tiden.
En avveckling görs steg för steg i enlighet med tydliga regler. Man måste inte vara särskilt utbildad inom företagsekonomi för att klara av likvidationen. Men man måste ha tålamod. Om du börjar nu så kanske det hela är klart om cirka 9 månader.
9 månader är lång tid med tanke på att du under dessa månader inte kan släppa bolaget med tanken. Du måste vara redo att svara Bolagsverket och att se till att processen drivs framåt i enlighet med gällande regler.
Likvidation i annans regi
Med snabbavveckling så menas i grund och botten likvidation i annat bolags regi. Det som händer är att du säljer ab till det bolag som ska avveckla. När ditt ab blir deras så kan de ta över och dra igång likvidationen. Den kommer att ta lika lång tid som vanligt. Men nu är bolaget inte längre ditt och därmed kan du släppa det.
Blir du helt ansvarsfri?
Nej, det blir du inte! Det är något som är otroligt viktigt att förstå. Om bolagstjänsten som erbjuder snabbavveckling skulle fuska på något vis så kommer detta att nå dig till sist. Avgifter och skatter som inte betalas in blir din huvudvärk tids nog.
Det här är anledningen till att du aldrig ska sälja bolag för avveckling till oseriösa aktörer. Du bör välja en bolagsservice med gott rykte. Läs på online och se om det finns folk som klagar samt varför. Ställ också rätt frågor då du kontaktar bolaget för att diskutera en försäljning för likvidation.
Mindre pappersarbete
När du väljer en bra bolagsservice som är seriös så slipper du en hel del pappersarbete. Du behöver inte trycka affischer för att hitta köpare. Du behöver inte sitta online och skriva in annonser. Och du behöver inte fylla i blanketter för att föra likvidationen vidare.
Mindre pappersarbete är samma sak som mindre huvudbry. Det kan göra stor skillnad för dig som redan har börjat med något nytt. Nu kan du gå vidare och du behöver inte tänka en stund mer på bolaget som du valde att avveckla!