Hantera foto för att avveckla aktiebolag
221019Det gäller att hantera foto och bildmaterial i tid för att avveckla aktiebolag utan att missa möjligheten att få betalt för det som finns kvar.
Om det finns material som kan säljas när ett bolag ska förberedas för likvidation är det viktigt att ta tag i detta så snart som möjligt. När du väl säljer bolag för att avveckla aktiebolag så är det försent. Men en tid innan denna överlåtelse sker är det fortfarande möjligt att sälja eller ge bort bilder och foto såväl som annat material som kan finnas kvar.
Avveckla aktiebolag med minimal förlust
Att avveckla aktiebolag är inte samma sak som konkurs. Det kan finnas goda anledningar till att man vill lägga ner frivilligt. I det här läget så finns det förstås en önskan om att minimera förlusten. För att kunna avveckla bolaget så gäller det att ta hand om alla utestående räkningar. Kunder ska betala och bolaget ska betala sina skulder.
När det finns en massa material kvar på lager som affischer och bilder som skulle kunna säljas gäller det att hitta bra vägar för detta. Idag behöver det inte vara så svårt att hitta köpare men det är klart att vissa prylar kanske inte har en så självklar marknad.
Det kan vara värt att ge bort materialet
Det finns situationer då det kommer att kosta mer att hantera överblivet material från verksamheten som skräp. Detta särskilt då det rör sig om stora mängder som kanske måste sorteras och på något vis transporteras till en sopstation.
Om det är fint material som skulle kunna önskas av personer som finns i närheten eller runt om i Sverige går det ju att erbjuda det mot upphämtning. Detta spar tid och de pengar som det hade kostat att hantera materialet som skräp.
Viktigt att tömma lager
Dessutom kan det ju vara så att överblivna affischer och bildmaterial tar upp plats på ett lager som måste tömmas för att det ska bli möjligt att avveckla aktiebolag. Det går ju inte att sälja ab för att få det avvecklat om det fortfarande finns lokaler och hyreskontrakt kvar.
Det är alltså högst viktigt att hantera bilder och annat som finns på lager i god tid så att det inte blir för stressigt när det väl närmar sig att avveckla ab. I vissa fall kan det ju vara så att det finns ett intresse för att köpa materialet och då blir det ju en extra inkomst som kan göra att det blir bättre utbetalning när bolaget väl säljs för likvidation.
När det blir för komplicerat att försöka hitta köpare eller någon som kan hämta ett större parti affischer eller ramar så kan det vara möjligt att anställda eller samarbetspartners kan hjälpa till med detta. Många gånger så kan anställda vara en stor hjälp med att tömma lager på saker som inte längre kan säljas och som måste försvinna på kortare tid.
Gordonsdirekt kan hjälpa till med trottoarpratare
220417Få ut affischerna på gatan med trottoarpratare som står stadigt och som klarar väder och vind. Gordonsdirekt har trottoarpratare för era affischer!
En affisch som hänger på väggen eller i skyltfönstret syns inte som den som monteras i en trottoarpratare. Trottoarpratare finns hos Gordonsdirekt och går att beställa för att få ut budskap på ett effektivt sätt. Det här är ett verktyg som butiker längs med gångstråk såväl som i gallerior har stor nytta av.
Vilken typ av trottoarpratare finns på Gordonsdirekt?
På Gordonsdirekt kommer du att finna en rad olika trottoarpratare. Det finns ställ som du kan vika ihop såväl som vindstativ. En del modeller kallas för gatupratare men det är ju i grund och botten tal om samma sak. Det handlar om ett ställ som har plats för affisch som du kan ställa ut på gatan.
I och med att det finns plats för affisch på båda sidor om stället så kan du enkelt se till att folk som kommer gående får syn på dina erbjudanden. Det här är något som passar butiker såväl som restauranger och caféer.
Gordonsdirekt har:
- Gatupratare av slitbara material som aluminium
- Handikappvänliga modeller med rund fot
- Snäppramar för inomhusbruk
- Olika storlekar så att du kan passa ihop med affischer på perfekt vis
Lätt att byta affisch i gatuprataren
Något som givetvis får betydelse är att du ska kunna byta affischer i din trottoarpratare på ett enkelt sätt. Snäppramen är smart på så vis att den är enkel att hantera och att affischen sitter som den ska. När du vill byta är det bara att öppna och sedan snäppa igen.
Möjligt med handskrivna budskap
Ibland är det ju önskvärt att kunna skapa egna skyltar med tillfälliga budskap. Det ser bättre ut att få dessa producerade av en reklambyrå samt att få det hela tryckt som snygga affischer. Fast då det inte finns tid eller budget för detta går det att använda en gatupratare från Gordonsdirekt för egna skyltar.
Du kan ju skaffa papper med rätt storlek samt pennor med fina färger. Det här kan fungera fint till exempel för menyer som byts ut. Det hela liknar funktionen en griffeltavla hade gett men gatuprataren skyddar budskapet med en plastfilm så att skylten kan stå kvar även då det börjar regna.
Viktigt med rätt storlek på gatuprataren
Utöver att du vill matcha din gatupratare med affischer och posters som du kommer att använda ska du också beakta hur stor plats på trottoaren skylten kommer att ta. Om det blir för svårt att komma förbi kanske det är bättre med en väggmonterad variant.
Med lagerbolag kan du börja affischera!
210824Om du vill komma igång med din verksamhet på kortast möjliga tid kan du köpa lagerbolag och börja affischera och göra reklam på en gång!
Idag behöver det inte ta längre än en dag eller två att få ett bolag registrerat så att du kan komma igång. Det här kallas för lagerbolag och går ut på att du köper ett ab som redan finns registrerat hos Bolagsverket. Det är ett bolag som aldrig har varit verksamt förr men som går att använda så snart som du har köpt det för att till exempel fakturera på laglig väg.
Ska du köpa lagerbolag?
Det här är en fråga du bör ha ett bra svar på innan du ens tänker tanken på att trycka upp affischer för att annonsera om din verksamhet. Ett lagerbolag kostar inte så mycket men det är klart att det ändå kan kännas som en skillnad då du kan registrera själv utan att betala extra för det.
Lagerbolagets styrka ligger i att det är redo för användning. Du kan börja skicka räkningar till kunder samma dag som du äger bolaget. Det spelar ingen roll att det inte har ditt tilltänkta bolagsnamn ännu. Detta kommer att registreras i efterhand.
För att avgöra om du ska köpa lagerbolag eller inte ska du svara på följande frågor:
- Är du verkligen redo att börja sälja nu?
- Har du en bra affärsplan för ditt bolag?
- Har du råd med kostanden för lagerbolaget?
- Har du tänkt igenom vad ditt bolag ska heta?
Om du redan nu har folk som kan tänkas vilja köpa från dig kan det förstås vara bra att ha bolaget nu istället för om cirka tre veckors tid. Men om du har tid på dig och kan ta det hela i lugn och ro borde du klara registreringen på egen hand via Bolagsverkets hemsida.
Mer än ett färdigt ab
När du köper lagerbolag kan du få mer än ett bolag som du kan fakturera med på en gång. Det är många gånger så att du får viktiga tjänster som rätt val av namn. Det kan vara så att du får ge flera alternativ för att säkra dig om att få ditt namn på bolaget godkänt. Ibland kan bolagsservicen som säljer lagerbolagen hjälpa till med att kolla om namnet du vill ha är okej.
Dessutom är det ju så att lagerbolaget innebär att du själv inte måste sköta registrering och kommunikation med Bolagsverket. Om du tycker att det känns för tungt att registrera bolag på egen hand kan det ju vara värt att betala för det.
Förutom att det går mycket snabbt med lagerbolaget kan du ju lita på att det har registrerats på laglig väg. Det har inte gjorts några misstag. I varje fall inte då du köper det från en seriös tjänst. Därefter kan du börja hänga upp dina affischer för att få ordentlig rullning på verksamheten!
Vad ska stå på affischen?
200702Tipsaffischer med tänkvärd information är populära och här får du veta vad du kan trycka på en affisch som ger tips för att inte behöva sälja bolag.
I en tid då många bolag går omkull på nolltid kan det vara klokt att ta fram en affisch med de främsta råden för att inte hamna i den här knipan. För att undvika att sälja bolag då det inte fungerar kan några väldigt smarta råd vara bra att påminnas om dagligen.
Öppna ögonen för att slippa sälja bolag
Det här kan vara den första punkten på din tips-affisch och den är viktig. Det är inte ovanligt att företagare blundar för att de ofta ligger efter med betalningar. Det här är ett tecken på att saker inte fungerar som de ska.
Om du öppnar ögonen och inser att du inte lyckas som du borde kan du undvika att sälja bolag för likvidation i god tid. Kanske har du redan från start en mycket smart plan för att få fart på verksamheten. Det gäller att inse när det är dags att använda sig av den!
Koll på läget
Ett sätt att undvika konkurs eller behovet av att sälja för att avveckla är att ha riktigt god koll på verksamhetens status. När du är helt på det klara med var det finns brister är det lättare att göra något åt saken. Boka in stunder då du går igenom företagets ekonomi.
Notera saker som att en viss kund kanske inte längre återkommer och fundera på varför. Kanske går det att få igång kontakten igen med kunden om du bara gör något åt saken. Det är också viktigt att ha full koll på skulder.
Sälj mer redan idag!
Det här borde vara en självklarhet men är inte alltid det. Att förlita sig på att existerande kunder alltid ska komma tillbaka är att ta en stor risk. Även om du är duktig och levererar en god tjänst eller fina produkter kan kunder välja att handla från någon annan.
En stor kund som håller igång hela din verksamhet är verkligen inte smart planering framåt. Du måste hela tiden jobba med att få fler kunder av samma typ. Vänta inte med detta arbete. Få in minst en ny kund redan idag!
Investera på rätt sätt
Det är också viktigt att investera i företaget på ett smart sätt. Det du köper in i form av utrustning och annat ska gynna produktionen. Kanske kan du till och med sälja bolag delvis för att på så vis få in en partner som kommer att vara med och investera i en verksamhet som fungerar bättre.
Ta med den här punkten på din affisch för inspiration. Kanske finns det investeringar som du kan göra just nu för att driva bolaget åt rätt håll. Genomtänkta investeringar kan ge god avkastning och det behöver inte ta lång tid förrän resultaten kommer.
Snabbavveckling kräver inga affischer
190506Med snabbavveckling så behövs det inga affischer som söker efter möjliga köpare då avvecklingen leder till att bolaget likvideras.
Hur ska en köpare till bolaget hittas? En väg att gå kan vara affischer. Om det är troligt att det finns folk i närheten som är intresserade omkring verksamheten så kan denna form av reklam fungera. Men det här kommer antagligen inte att gå så snabbt. Inte så snabbt som snabbavveckling gör!
Snabbavveckling då bolaget ska läggas ner
När det är beslutat att bolaget inte ska drivas vidare så återstår bara likvidationen. Det här är en process som kan ta en hel del tid. Varje moment är förvisso rätt enkelt. Men Bolagsverket är inte alltid så snabba. Om de har mycket att stå i så kan det hela dra ut på tiden.
En avveckling görs steg för steg i enlighet med tydliga regler. Man måste inte vara särskilt utbildad inom företagsekonomi för att klara av likvidationen. Men man måste ha tålamod. Om du börjar nu så kanske det hela är klart om cirka 9 månader.
9 månader är lång tid med tanke på att du under dessa månader inte kan släppa bolaget med tanken. Du måste vara redo att svara Bolagsverket och att se till att processen drivs framåt i enlighet med gällande regler.
Likvidation i annans regi
Med snabbavveckling så menas i grund och botten likvidation i annat bolags regi. Det som händer är att du säljer ab till det bolag som ska avveckla. När ditt ab blir deras så kan de ta över och dra igång likvidationen. Den kommer att ta lika lång tid som vanligt. Men nu är bolaget inte längre ditt och därmed kan du släppa det.
Blir du helt ansvarsfri?
Nej, det blir du inte! Det är något som är otroligt viktigt att förstå. Om bolagstjänsten som erbjuder snabbavveckling skulle fuska på något vis så kommer detta att nå dig till sist. Avgifter och skatter som inte betalas in blir din huvudvärk tids nog.
Det här är anledningen till att du aldrig ska sälja bolag för avveckling till oseriösa aktörer. Du bör välja en bolagsservice med gott rykte. Läs på online och se om det finns folk som klagar samt varför. Ställ också rätt frågor då du kontaktar bolaget för att diskutera en försäljning för likvidation.
Mindre pappersarbete
När du väljer en bra bolagsservice som är seriös så slipper du en hel del pappersarbete. Du behöver inte trycka affischer för att hitta köpare. Du behöver inte sitta online och skriva in annonser. Och du behöver inte fylla i blanketter för att föra likvidationen vidare.
Mindre pappersarbete är samma sak som mindre huvudbry. Det kan göra stor skillnad för dig som redan har börjat med något nytt. Nu kan du gå vidare och du behöver inte tänka en stund mer på bolaget som du valde att avveckla!
Ta bort affischer med steamer?
190321Affischer som sitter fast kan vara svåra att få bort men med en steamer så kan processen underlättas.
Vad ska man göra med en affisch som har fastnat? Det är ju inte trevligt att riva bort papper som halvt sitter kvar i underlaget. Det hela kan ta tid och så ser det fult ut när du är klar. Men det kan vara möjligt att använda en steamer för att på enklare vis få bort affischen. Steamers används ofta för att till exempel plocka bort tapeter på ett enklare sätt.
En steamer är smidig att använda
Det som är så bra med en steamer är att den är så enkel att använda. Apparaten är ju gjord för att göra det möjligt att släta ut kläder som hänger. Den går att flytta på ett enkelt sätt och är lätt att hantera. Om det finns en ångsteamer på plats där en affisch sitter fast så är det väl värt att testa.
Nu är det förstås viktigt att tänka på att även vattenånga kan skada en vägg. Men om vi tänker oss att du går försiktigt fram så kan den här metoden bli ett bättre alternativ än att skrapa bort postern. När du skrapar så kan det bli så illa att du senare måste spackla och måla om väggen som affischen hängde på.
Klister mjukas upp
Med värmen som kommer från steamern så kan klistret som använts för att hänga upp affischen mjukas upp. Det gör att det blir lättare att lossa den. Samtidigt så kan vattenångan leda till att pappret liksom smulas upp. Då går det att torka bort allting med en trasa. Det här går snabbt och bör inte lämna några märken.
Men betänk alltid underlaget. Det finns ytor som inte ska behandlas med vatten. Inte ens i ångform. Om underlaget är någon form av plast så blir det lättare att ånga bort affischen än att skrapa. Detsamma kan man säga om underlag som metall.
Men om det är så att affischen sitter på trä så kanske det inte är så smart att ta fram en steamer. Då gäller det att tänka på andra lösningar som kan få affischen att lossna lätt och utan att lämna märken efter sig.
Bra att planera affischering på rätt sätt
Det allra bästa är att planera på rätt sätt i förväg. När man hänger en affisch på en dedikerad plats så ska det inte vara svårt att plocka bort den. Då slipper man till och med använda klister. En steamer kommer inte att behövas när affischen sitter i ett skåp för reklam.
Och om det är så att affischering sker på en vägg där man ofta hänger upp olika typer av posters så kanske det inte spelar så stor roll att det blir märken efter borttagning. Då är det ju bara att hänga upp en ny affisch där den gamla satt så blir det snyggt igen.